Jdi na obsah Jdi na menu

Hudbou pro UNICEF - festival v kině znovu spojí zábavu s charitou

7. 10. 2014

Z nenápadné akce skupiny nadšenců až mezi elitu tuzemských hudebních festivalů. Hudbou pro UNICEF i příští rok oživí tišnovské letní kino. U zrodu akce, kterou každý rok navštíví stovky hudbychtivých návštěvníků byl Jan Schneider. Festivalem chtěl navázat na tradici letních koncertů, spojení s charitou potom s Hudbou pro UNICEF udělalo nejen v regionu ojedinělý projekt.

 

Jak vůbec vznikl nápad uspořádat v Tišnově hudební festival?
Cesta k festivalu Hudbou pro UNICEF vedla přes spolupráci tišnovského házenkářského klubu s Dětským fondem OSN – UNICEF. Začali jsme jako první sportovní oddíl v republice podporovat očkovací programy. Časem jsme začali přemýšlet nad dalším rozšířením spolupráce a napadlo nás uspořádat zábavný program pro děti, spojený s vystoupením hudební skupiny. Program pro děti se před šesti lety podařil připravit, k tomu však bylo hudebních skupin nakonec mnohem víc, až se z celé akce stal hudební festival. A protože už první ročník měl velký divácký úspěch, rozhodli jsme se v této práci pokračovat. Dnes je z toho regulérní hudební festival, jak co do hudebního obsazení, tak do návštěvnosti.

 

Měli jste na mysli i navázání na tradici festivalů v letním kině?
Ano, částečně ve výběru vhodného místa hrála roli i určitá tradice hudebních festivalů v letním kině. Na sídlišti Pod Klucaninou jsem dospíval a chození do letního kina bylo doslova rituálem. V létě sledování filmů, vrcholem sezóny pak folkový hudební festival. Myslím, že akce byla výborná, do přírodního areálu kina se hodila. Určitě každý vzpomíná na vystoupení takových velikánů naší folkové hudby, jako byl třeba Michal Tučný, z jehož společného koncertu s Pavlínou Jíšovou dokonce v roce 1993 pořizovala kompletní záznam Česká televize. Jako kluci jsme už z přítomnosti televizní techniky byli u vytržení. Takže ano, trochu nostalgie, trochu snaha navázat na krásnou tradici, byť v trochu jiném hudebním žánru.

 

Jaký účel je v současnosti důležitější, ten zábavný nebo ten charitativní?
To se asi těžko měří. Festival se za těch šest let podařilo protlačit na festivalovou mapu republiky. I díky různým podpůrným projektům, jako je třeba Čistý festival. Díky tomu máme každý rok více a více návštěvníků mimo náš region. Mnohdy jsem překvapen, odkud se k nám fanoušci hudby vypraví. Zábava tedy hraje velkou roli, bez té by byla akce nudná a divácky by netáhla. Zajímavostí je pak charitativní rozměr, tohoto druhu jedinečný v celé republice. Kromě očkovacích programů se snažíme vždy podpořit i nějaký projekt nebo potřebné z Tišnovska. Oba faktory se pak vhodně doplňují a vytváří z našeho hudebního festivalu takřka raritní akci.

 

Co na atmosféru na tišnovském festivalu říkají sami interpreti?
Musím říct, že za celých šest let jsme nezaznamenali jedinou stížnost. Spíše naopak. Naše akce je mezi vystupujícími umělci velmi kladně hodnocena, co do technického vybavení podia, světel, zvuku, tak z pohledu připraveného zázemí. Dokonce se mně stává, že při oslovování interpretů už nemusím dlouze přemlouvat, protože o našem festivalu slyšeli od kolegů a ochotně nás podporují. Atmosféra letního kina očarovala takřka každého – v dřívějších letech skupinu Švihadlo, velmi si ji oblíbili The Tap Tap, Petr Bende nebo Honza Ponocný z Circusu ponorka. Tišnov má velmi rád také Tomáš Klus. Technické zázemí nám chválil Jarda Uhlíř, který si u nás dokonce jednou zahrál při vystoupení na živé piano, to se na festivalech běžně nestává. Letos byla atmosférou našeho festivalu, myslím, docela okouzlená Lenny. Mnoho našich přátelství s muzikanty vzniká právě díky milé atmosféře festivalu. Profesionální zázemí a služby však požaduje každý, ty romantikou letního kina nenahradíte.

 

Je možnost ještě dál festival rozvíjet?
Je třeba si přiznat, že nás výrazně limituje areál letního kina. Ať místem v hledišti, tak i samotným zázemím za podiem. Při větších produkcích je mnohdy trochu problém vyřešit celou logistiku kapel. Už v loňském roce jsme přemýšleli nad tím, že přesuneme festival na jiné místo v Tišnově nebo blízkém okolí. Ideálně na nějakou louku, kde je možné vybudovat zázemí zcela dle potřeb. A konečně třeba tak z festivalu udělat vícedenní akci, včetně možnosti stanovat. To je v letním kině uprostřed sídliště docela problém. Na druhou stranu musím přiznat, že tak kouzelné místo, jakým letní kino v Tišnově je, asi nic nenahradí. Ve hře je tak také projekt více festivalů pod hlavičkou Hudbou pro UNICEF s tím, že jeho začátek nebo naopak vyvrcholení by bylo tradičně v tišnovském letním kině. Máme už vyhlédnutých pár lokalit, které se jeví z pozice festivalového potenciálu jako vhodné. Jedna z nich je dokonce na Slovensku. Ale uvidíme, příprava festivalu a vše kolem toho stojí obrovské množství práce. Vše dělám s kolegy zdarma a ve volném čase. To by se muselo přirozeně také změnit.

 

Velké festivaly bývají výdělečné akce, platí to i o tom tišnovském?
Nejsem si jistý, jak moc dobře na tom jsou v současnosti velké festivaly. Snad jen Colours of Ostrava je dnes zajímavý z ekonomického hlediska, ale to jen díky velké mediální podpoře veřejných médií a nadstandardní podpoře ze soukromých zdrojů. Tak silného generálního partnera a hlavní partnery žádný z festivalů nemá. Co vím, tak není situace zrovna dobrá. Dokonce i v poslední době veleúspěšný projekt Majáles nevyšel v letošním roce ekonomicky zrovna dobře. Je třeba si přiznat, že nabídka je obrovská, v čase svých studií jsem se těšil celý rok na festival Zámostí nebo Sázavafest, k tomu bylo pár velkých festivalů jako Rock for people, Trutnov nebo trenčínská Pohoda. Letos o prázdninách bylo v České republice asi 40 festivalů, co do hudební nabídky velmi podobných. Jen do projektu Čistý festival bylo v letošním roce zapojeno 20 festivalů. To klade velký tlak na pořadatele, musí přinášet lepší a lepší jména headlinerů, což zvyšuje náklady, které si však kvůli konkurenčnímu boji nemohou promítnout do vyššího vstupného. Náš hudební festival se snaží držet vyrovnané hospodaření, díky svému charitativnímu zaměření je schopen vyjednávat příznivější honoráře účinkujících a také nižší ceny za dodávky služeb. Pomáhají nám také veřejné zdroje, ať je to město Tišnov nebo Jihomoravský kraj. Přesto jsme například v ročníku 2013 skončili menší ztrátou a na festival tak dopláceli z vlastních peněz.

 

Prozradíte, na koho se můžou tišnováci těšit příští rok?
Práce na přípravě ročníku 2015 se v těchto dnech teprve rozjíždí. Ale je pravda, že už jsme některé interprety kontaktovali. Chtěli bychom opět pozvat Tomáše Kluse, předběžně jsme už spolu hovořili o tom, že by mohl akci podporovat pravidelně, stejně tak, jak to dělá od počátku festivalu Petr Bende. Přemýšleli jsme také nad tím, že zopakujeme některé úspěšné interprety z letošního ročníku. Například Lenny, která měla v Tišnově obrovský úspěch a z hudebního hlediska ji čeká jistě velký růst. Současně bychom také rádi přivedli do Tišnova nějaké nové jméno, pár jich v hlavě mám a s některými už probíhá prvotní jednání. Ale to si nechám ještě pro sebe.

 

 

 

unicef.jpg

Zleva organizátor akce Jan Schneider a zpěvák Tomáš Klus při předávání získaných prostředků.

 

 

Zdroj: www.vox-cz.cz

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář